Wat is een Meta Business Manager Account / Meta Bedrijfsportfolio?

Een Meta Business Manager (ook wel Meta Business Portfolio of Meta bedrijfsportfolio) is een centrale plek waar je alle Meta onderdelen van je bedrijf kunt beheren, los van je persoonlijke Facebook-profiel of een specifieke Facebook pagina. In een bedrijfsmanager kun je bijvoorbeeld verschillende pagina’s onderbrengen, maar ook Instagram accounts, Advertentie accounts en Pixels.

Wat kan ik met een Meta Business Manager account?

Met een Meta Business Manager (tegenwoordig: Meta bedrijfsportfolio) kun je al je bedrijfsmiddelen gemakkelijk onder brengen op één plek. Bedrijfsmiddelen zijn bijvoorbeeld je Facebook pagina(‘s), Instagram account(s), Meta Advertentieaccount(s) of Meta Pixel(s).

Als je al deze bedrijfsmiddelen onderbrengt, kun je vanaf één centrale plek alle bedrijfsmiddelen beheren. Vooral het beheer van toegang is hier belangrijk. Zo kun je medewerkers van je bedrijf of partners waarmee je samenwerkt gemakkelijk toegang verlenen tot meerdere bedrijfsmiddelen in één keer. Dat heeft verschillende voordelen:

 

1. Je kunt altijd duidelijk zien wie toegang heeft tot welke bedrijfsmiddelen in je Meta Business Manager

In je Meta Business Manager instellingen kun je direct zien welke personen toegang hebben tot jouw bedrijfsmiddelen en in welke mate. Navigeer hiervoor naar het ‘Personen’ menu in de Bedrijfsinstellingen.

2. Je kunt een partner of medewerker gemakkelijk in één keer toegang verlenen tot verschillende bedrijfsmiddelen

In het ‘Personen’ menu kun je iemand in één keer toegang verlenen tot meerdere bedrijfsmiddelen, zoals je FB pagina(‘s) of advertentieaccount(s). Maar, je kunt ook een partner toevoegen via het ‘Partner’ menu. Bovendien kun je met één klik op de knop iemands toegang tot al je bedrijfsmiddelen in één keer opheffen.

3. Je hebt zelf in de hand tot welke bedrijfsmiddelen binnen je bedrijfsportfolio personen toegang hebben.

Als je iemand toevoegt tot je bedrijfsmanager, kun je zelf selecteren welke toegang zij krijgen. Zo kun je hen toevoegen om enkel posts te plaatsen op je FB pagina, of alleen om advertenties te beheren in je advertentieaccount.

Tip: als je een adverteerderspartner toevoegt, is het belangrijk dat zij beheerdersrechten krijgen in je business manager.

4. Je voegt personen niet toe op persoonlijke titel

Als je iemand uitnodigt om je FB pagina of advertentieaccount te beheren, dan moet je deze persoon op persoonlijke titel toevoegen. Hun persoonlijke FB account wordt dan gekoppeld. Collega’s of medewerkers kunnen dan niet meer bij deze bedrijfsmiddelen, tenzij je hen ook toevoegt.

Met een business manager account voorkom je dit. Door te werken met partner verzoeken kunnen alle personen uit de business manager van je partner, bij de bedrijfsmiddelen die jij hebt gedeeld. Zo kunnen collega’s de werkzaamheden gemakkelijk overpakken en/of kan iemand zonder moeite even meekijken of helpen.