Toegang verlenen tot een Meta Business Manager account

Met een Meta Business Manager (tegenwoordig: Meta bedrijfsportfolio) kun je al je bedrijfsmiddelen gemakkelijk onder brengen op één plek. Bedrijfsmiddelen zijn bijvoorbeeld je Facebook pagina(‘s), Instagram account(s), Meta Advertentieaccount(s) of Meta Pixel(s). In de volgende stappen leggen we uit hoe je in de meta business manager toegang verleent.

Meer over de Meta Business Manager / Meta bedrijfsportfolio

Toegang verlenen tot de Business Manager / Bedrijfsportfolio

Toegang verlenen kan op twee manieren:

  1. Iemand toevoegen aan je meta business manager: Hiermee voeg je één persoon toe aan je business manager. Deze persoon heeft, afhankelijk van het toegangsniveau, toegang tot alle door jou geselecteerde bedrijfsmiddelen in je business manager.
    1. Wanneer je iemand toevoegt als beheerder, kan deze persoon zelf nog selecteren tot welke bedrijfsmiddelen ze toegang willen. Bij een ‘basis’ toegangsniveau, kan dit niet.
  2. Een andere business manager toegang geven door middel van een partner verzoek. Met een partnerverzoek deel je jouw bedrijfsmiddelen niet met een persoon maar met een andere business manager. Dit is handig, omdat alle personen die toegevoegd zijn aan de business manager van je ‘partner’, bij jouw bedrijfsmiddelen kunnen. Zo hoef je niet drie verschillende collega’s van hetzelfde bedrijf individueel toe te voegen.

In de volgende stappen zijn de gegevens voor internetmensen verwijderd. Je ontvangt de gegevens van ons per mail!

 

Voor je begint

Om deze stappen te doorlopen moet je:

  1. Een business manager hebben
  2. Navigeren naar de instellingen van de Business Manager
  3. Een beheerdersrol hebben in de Business Manager

Toevoegen als partner

  1. Navigeer in het linkermenu naar ‘Partners’.
  2. Klik op ‘Add’ of ‘Toevoegen’.
  3. Klik op ‘Geef een partner toegang tot jouw bedrijfsmiddelen’ of ‘Give a partner access to your assets’.
  4. Je moet nu een Business ID invoeren. Het Business ID van internetmensen.nl ontvang je over de mail.

Je eigen business ID vind je in de URL als je in de business instellingen zit.

Toevoegen aan meta bedrijfsmanager

  1. Navigeer in het linkermenu naar ‘Personen’
  2. Klik in dit menu op ‘Mensen toevoegen’. Hier vul je het emailadres in van de persoon die de uitnodiging moet ontvangen.
  3. Als wij advertenties voor je gaan uitvoeren, is het belangrijk dat wij ‘Volledige Controle’ krijgen in je business manager. Dit klinkt wat spannend maar zorgt ervoor dat we niet tegen toegangs-problemen aanlopen op een later moment. Klik bij de categorie ‘Volledige controle’ op het dropdown menu naast ‘Alles’ en selecteer ‘Beheren’.
  4. Ga door naar ‘Bedrijfsmiddelen met toegang selecteren’

Het emailadres dat je invult hoeft niet het emailadres te zijn dat gekoppeld zit aan hun Facebook. Het is simpelweg het emailadres waarop zij de uitnodiging ontvangen. Vanuit die mail worden ze doorverwezen naar Facebook, waarbij ze kunnen inloggen in hun account.

Bedrijfsmiddelen met toegang selecteren

Nadat je een Business ID hebt ingevoerd en/of iemands email hebt ingevuld, selecteer je welke bedrijfsmiddelen je wil delen. Dit is in ieder geval je Facebook pagina. Daarnaast kun je een aantal andere keuzes maken. De Meta bedrijfsmiddelen die belangrijk zijn:

  • Pagina’s: Je ziet hier twee mogelijkheden; nieuwe pagina-ervaring en Oude pagina’s. De meeste Facebook pagina’s zijn inmiddels omgezet naar de nieuwe pagina-ervaring. Het verschil maakt in dit geval niet uit. Selecteer de opties: ‘Advertenties’, ‘Statistieken’ en ‘Leads’.
  • Advertentieaccounts: Dit bedrijfsmiddel is belangrijk als je toegang verleent zodat een andere partij voor jou advertenties kunt uitvoeren, zoals wij waarschijnlijk zullen gaan doen. Selecteer de optie: ‘Volledige controle > Advertentieaccounts beheren’.
  • Instagram-accounts: Het is wel zo makkelijk om ook je Instagram meteen te delen met je meta bedrijfspartner. Deze optie vereist dat je inlogt in Instagram, zorg dus dat je de inloggegevens bij de hand hebt. Selecteer de opties: ‘Advertenties’ en ‘Statistieken’.
  • Pixels/Aangepaste conversies/Gegevenssets: Met een Meta-pixel kun je gebeurtenissen op je site doorsturen naar Meta. Mogelijk zie je je Meta-pixel echter in het menu ‘Gegevenssets’ staan. Indien je gebruik maakt van de Meta-pixel heb je bovendien waarschijnlijk aangepaste conversies aangemaakt. Ook deze zijn relevant om te delen als wij voor jou advertenties gaan uitvoeren. Selecteer bij alle middelen de optie: ‘Volledige controle’.

Het is mogelijk dat je al eerder hebt geadverteerd op Meta, zonder een advertentieaccount te hebben. Weet je zeker dat je wel een advertentieaccount hebt, maar zie je hem er niet tussen staan? Dan is deze waarschijnlijk nog niet toegevoegd aan je business manager. Doe dit eerst!