Content kalender

Het stroomlijnen van een contentstrategie gaat het makkelijkst als er een duidelijke planning is waar iedereen zich aan kan houden.  Zo’n planning van marketing content noemen we een content kalender. Maar wat zijn precies de voordelen van een content kalender, en hoe zet je hem op?

Wat is een content kalender?

In de contentkalender geef je weer wanneer je welke informatie met je klanten gaat delen, en op welk platform. De vormgeving van de kalender kun je natuurlijk zelf bepalen, maar het is belangrijk dat iedereen op de hoogte is van wat er wordt gedeeld en wanneer. Zo zorg je dat alles gestroomlijnd is, en dat er geen informatie vergeten wordt, of dubbel wordt gedeeld. Ook geeft het inzicht in hoeveel informatie je dagelijks of wekelijks deelt, om zo te voorkomen dat je klanten ‘gespammt’ worden. 

Social media plan

Bij het maken van een content kalender is het belangrijk om te weten wat je precies wil delen met je klanten, wanneer je dat gaat doen, en welke platformen je hiervoor wil gebruiken. Sommige berichten zullen namelijk beter passen bij het ene platform dan het andere. Welke social media je wil gaan gebruiken en hoe speelt hierin dus ook een grote rol. Je kunt je content kalender is dus voor een groot deel ook social media plan. Op onze pagina over social media marketing vindt je alvast wat tips over hoe je de content op je sociale media kanalen het best kunt verspreiden.

Content kalender, social media kalender, content planning, communicatiekalender?

Wat is nou het verschil tussen al deze termen? Er worden ontzettend veel verschillende manieren gebruikt om een content kalender aan te duiden, maar gelukkig betekenen ze allemaal ruwweg hetzelfde; een overzicht om de planning van je content weer te geven. Nadat je hebt besloten welke informatie je wil delen, en welke kanalen je hiervoor gaat gebruiken, kun je beginnen aan het maken van dit overzicht. En hoe je het noemt mag je helemaal zelf weten!

Hulp nodig?

Kom je er zelf niet helemaal uit? Als contentmarketeer zijn wij zeer begaan in het stroomlijnen en coördineren van content marketing. We helpen je dan ook graag met het opzetten van je eigen strategie en planning! Neem vrijblijvend contact met ons op of kom eens langs. Samen kunnen we kijken hoe we jouw content strategie naar een hoger niveau kunnen tillen.