Conversie optimalisatie

Misschien ben je al goed vindbaar voor jouw doelgroep en komen zij daadwerkelijk op je website terecht. Vervolgens wil je dat zij daar bepaalde acties uitvoeren, zoals het aanmelden voor je nieuwsbrief of het kopen van jouw producten. Dit soort acties noemen wij conversies. Soms heeft een website wel veel bezoekers, maar slechts een klein aantal conversies per week. Wij raden dan aan om conversie optimalisatie in te zetten voor het verhogen van het aantal uitgevoerde acties.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie – of website optimalisatie – richt zich op on-site verbeteringen. Dat wil zeggen, je voert een aanpassingen die voor een hogere gebruiksvriendelijk zorgen door op je website. Je wilt dat bezoekers zo simpel en snel mogelijk van punt A naar B komen. Anders gezegd, je bezoekers moeten gemakkelijk datgene waarnaar zij zoeken vinden op je website. Op die manier volgen zij een route naar het doen van een conversie. In lijn met gebruiksvriendelijkheid ligt dus een hoger conversie percentage. Per slot van rekening verlaat je een website die jou niet helpt met het vinden van de juiste informatie. Dit levert dan ook geen conversies op. Dat wil je als bedrijf natuurlijk niet!

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Bij website optimalisatie onderzoeken wij met tools als Google Analytics en Hotjar het gedrag van bezoekers op je website. Op die manier zoeken wij naar knelpunten en verbeteringen om het aantal conversies te verhogen. Kleine aanpassingen waarvan we zonder twijfel weten dat zij tot betere resultaten leiden, voeren we meteen door op je website. Voor grotere aanpassingen zetten wij een A/B-test op. Daarmee onderzoeken wij welke versie van je website het beste resultaat oplevert.

Wat is een A/B-test?

Bij een A/B-test ontvangt de ene helft van je bezoekers versie A en de andere helft versie B van de site. De A en B versie kunnen op allerlei punten verschillen: gebruikte kleuren, foto’s, teksten, de locatie van elementen, en ga zo maar door. Toch toetsen wij tijdens de test maar één aanpassing, zodat wij zeker weten waar het verschil in resultaten vandaan komt. Door de twee versies een tijd te laten draaien, kan je zien welke variant voor de meeste conversies zorgt. Als er een definitieve winnaar is, voeren wij de aanpassingen definitief door op je website.

Interesse in conversie optimalisatie?

Heb je interesse om website optimalisatie toe te passen voor jouw bedrijf? Wij helpen je daar graag bij. Neem vandaag nog contact met ons op. Ga van inzicht naar online actie!

  • Voor het stimuleren van conversies is het belangrijk dat je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Je wilt dat bezoekers zo simpel en snel mogelijk van punt A naar B komen.

  • Meer resultaat uit je website
  • Klein team met gedreven mensen
  • Doelgericht sturen op succes